سلام امروز روز عرفه اولین روز راه اندازی این وبلاگ
امام باقر (ع) فرمودند : اسلام بر پنج پایه بنا شده است : نماز ، زکات ، حج ، روزه و ولایت اهل بیت (ع). بحارالانوار جلد 82 صفحه 234
امام باقر (ع) فرمودند : نماز ستون دین است ، مثل آن همانند ستون خیمه است که وقتی استوار باشد میخها و طنابها پابرجاست ، و هرگاه ستون آن کج و شکسته شود هیچکدام از آنها استوار نمی مانند. بحارالانوار جلد 82 صفحه 234
امام صادق (ع) : نخستین چیزی که از بنده حسابرسی میشود نماز است ، پس اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگرش نیز پذیرفته میشود ، چنانچه نمازش رد شود بقیه اعمال او هم قبول نخواهد شد. وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 22
پیامبر گرامی (ص) فرمودند : نماز از آداب ( اولیه ) دین است ، و آن مایه خشنودی خدا ، و راه و روش پیامبران الهی است. بحارالانوار جلد 82 صفحه 231
امام صادق (ع) فرمودند : فرشته مرگ ، شیطان را از کسی که مراقب نماز است دور میکند ، و شهادت بر وحدانیت خدا ، و رسالت پیامبر را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین میکند. وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 19
امام صادق (ع) فرمودند : یک نماز واجب از بیست حج بهتر است ، و یک حج از صدقه دادن خانه ای پر از طلا بهتر است ، آنگونه که آن را صدقه دهند تا آنکه چیزی در آن نماند. بحارالانوار جلد 82 صفحه 227
امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش میکنم ، چونکه نماز برترین عمل و ستون دین شماست. بحارالانوار جلد 82 صفحه 209
حضرت محمد (ص) فرمودند : هیچ گاه وقت نماز نمی رسد مگر اینکه فرشته ای در میان مردم ندا می دهد که : ای مردم بپاخیزید و با نماز خود آتشهایی را که برافروخته اید خاموش کنید. بحارالانوار جلد 82 صفحه 209
امام علی (ع) فرمودند : هنگامی که انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هرچه پیرامون اوست خدا را تسبیح می گویند ( و چه زشت است که خود انسان حضور قلب در نماز نداشته باشد ) بحارالانوار جلد 82 صفحه 213
رسول خدا (ص) فرمودند : نمازهای پنجگانه همانند نهر آب گوارائی جلوی درب خانه شماست چنانکه کسی هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچگونه چرکی باقی نماند. کنزالعمال جلد 7 حدیث 18931
امام علی (ع) فرمودند : هرگاه کسی به نماز می ایستد ، شیطان حسودانه به او مینگرد ، بخاطر آنکه می بیند رحمت خدا او را فراگرفته است. بحارالانوار جلد 82 صفحه 207
روایت شده که جوانی از انصار با رسول خدا (ص) نماز میخواند و مرتکب گناه هم می شد ، این موضوع برای رسول خدا (ص) بیان شد.پیامبر اکرم (ص) فرمود : نمازش روزی او را از گناهان باز خواهد داشت ، سپس طولی نکشید که توبه کرد. بحارالانوار جلد 82 صفحه 198
امام صادق (ع) فرمودند : وقتی نماز واجب میخوانی آنرا در وقت خودش چنان بخوان که گویا دیگر هرگز به نماز موفق نمی شوی. محجة البیضاء جلد 1 صفحه 350
امام صادق (ع) فرمودند : هنگامی که بنده ای سر وقت به نماز به ایستد و مراقب آن باشد به صورت پاره ای نور سفید بالا میرود و می گوید : تو مرا حفظ کردی خدا تو را حفظ کند ، ولی وقتی نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد ، آن نماز بصورت لکه سیاه و تاریکی بر میگردد و می گوید : مرا ضایع کردی خدا تو را ضایع نماید. محجة البیضاء جلد 1 صفحه 340
رسول اکرم (ص) فرمودند : کسی که نماز را سبک شمارد از من نیست و قسم به خدا او در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد. بحارالانوار جلد 82 صفحه 224
امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد. بحارالانوار جلد 82 صفحه 227
امام باقر (ع) فرمودند : هنگامی که رسولخدا (ص) در مسجد نشسته بود مردی وارد شد و نماز خواند ، ولی رکوع و سجود آنرا بطور کامل انجام ندارد ، پیامبر (ص) فرمود : همانند کلاغ نوک زد ، اگر او بمیرد و نمازش چنین باشد با دین غیر دین من مرده است. محجة البیضاء جلد 1 صفحه 340
رسول گرامی (ص) فرمودند : نماز ستون دین است ، پس کسی که عمدا نمازش را ترک کند دینش را خراب کرده است و کسی که به اوقات نماز اهمیت ندهد داخل (( ویل )) خواهد شد و (( ویل )) محلی در جهنم است.خداوند در قرآن فرمود : (( ویل جای کسانی است که در نمازشان سهل انگاری میکنند ، سوره ماعون آیه 4 )) بحارالانوار جلد 82 صفحه 202
حضرت محمد (ص) فرمودند : کسی که نماز را بدون عذر بجا نیاورد تا وقتش بگذرد ، اعمالش از بین میرود ، سپس فرمود : فاصله بین بنده و کفر ، ترک نماز است. (یعنی کسی که نماز را ترک کند کافر محسوب میشود) بحارالانوار جلد 82 صفحه 202
امام صادق (ع) فرمودند : خداوند متعال فرمود : نماز کسی را می پذیرم که : 1- در مقابل عظمت من فروتنی کند. 2- از خواسته های نفسانی به خاطر من خود را دور کند. 3- روزش را با یاد من به پایان برد. 4-بر بندگانم بزرگی نفروشد. 5 - به گرسنه غذا دهد. 6 - برهنه را بپوشاند. 7 - به مصیبت دیده مهربانی کند. 8 - غریب را پناه دهد. فروغ حدیث جلد 1 صفحه 76
امام صادق (ع) فرمودند : کسی که دوست دارد بداند نمازش پذیرفته شده است یا نه ؟ باید ببیند آیا نمازش او را از زشتیها و ناپاکی ها دور کرده است ؟ پس به اندازه ای که دور کرده باشد همانقدر از نمازش پذیرفته شده است. بحارالانوار جلد 82 صفحه 198
مردی از امام زین العابدین (ع) سئوال کرد : ملاک پذیرش نماز چیست ؟ امام (ع) در پاسخ فرمود : ولایت و دوستی ما { اهل بیت } و برائت از دشمنان ما. بحارالانوار جلد 84 صفحه 245
از حضرت صادق (ع) پرسیده شد : چرا زناکار را کافر نمی نامید در صورتیکه تارک نماز ( کسی که نماز نمی خواند ) را کافر میخواند ؟ برهان و دلیل این امر چیست؟ آنحضرت (ع) فرمود : برای اینکه زناکار و امثال او چنین اعمال ناروایی را فقط به خاطر شهوت انجام میدهد ، زیرا شهوت بر او دست یافته و اختیارش را سست کرده است ، ولی ترک کننده نماز ، ترک نماز نمیکند مگر از روی کوچک شمردن و خفیف داشتن آن و دلیل این سخن آن است که تو زناکاری را نمی یابی که با زنی نزدیکی کند مگر اینکه از نزدیکی با آن زن قصد لذت جویی و کامیابی داشته باشد و به این منظور به او میل کرده باشد ، ولی هرکس که نماز را از روی قصد ترک میکند منظورش از ترک آن دست یابی به لذت نیست ، پس وقتی لذتی نباشد به ناچار خفیف شمردن نماز واقع گردد ، و چون خفیف شمردن واقع شد ، کفر واقع گشته است. من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307
رسول خدا (ص) فرمودند : هرکس نماز خود را کوچک بشمارد و نظرش سبک شمردن نماز باشد از من نیست و جزء امت من به حساب نمی آید ، و نیز در کنار حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد هرگز به خدا قسم ، و هرکس مست کننده ای بنوشد از من نیست و در کنار حوض کوثر ( در قیامت ) بر من وارد نخواهد شد ، هرگز به خدا سوگند. من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307